30 listopadu, 2010

Harry Potter půl napůl – Relikvie smrti 1/2

plakátVčera jsem se konečně dostala do kina na nového Harryho. Počkala jsem si dokonce až do večera na verzi s titulky. A jako mnohý skalní fanoušek, i já cítím potřebu se s vámi podělit o svoje zážitky. A doufám, že se i vy podělíte o ty své…;-)

Vlastně ani nevím, co jsem od toho čekala. Vlastně asi nic moc. Protože knížky o Harrym Potterovi pro mě měly vzestupnou tendenci zhruba do třetího dílu, který osobně považuji za nejlepší, a pak už jsem další vývoj sledovala víceméně jenom proto, že mě celý ten potterovský svět příliš pohltil a byla jsem zvědavá, jak to všechno dopadne. Tedy - hlavně jsem byla zvědavá na to, jestli Brumbál celou tu dobu věřil Severusovi Snapeovi oprávněně, v což jsem samozřejmě pevně doufala.


Brumbálova závěť

Celé zakončení knižní ságy mě spíš zklamalo - tedy, sedmá kniha mi přišla lepší než ta šestá a ano, Snape byl opravdu hrdina, ale tak nějak jsem od toho završení příběhu čekala víc než "jen" porážku Voldemorta a jen tak mimochodnou smrt celé řady oblíbených figur. A tolik diskutované rozdělení filmu na dvě části mě následně ještě víc rozčarovalo, neb jsem za tím spatřovala hlavně touhu tvůrců a investorů na tomto končícím fenoménu ještě co nejvíc trhnout.

na Grimmauldově náměstí

Včerejší večer mě ale smířil nejen se sedmým dílem jako takovým, ale i s rozdělením filmu na dvě části. A jsem trochu rozpolcená, protože skoro začínám litovat, že takhle podrobně nebyly alespoň od čtvrtého či pátého dílu natočeny všechny. Anebo že to neudělali jako v Čechách se Saturninem - kratší filmovou verzi pro kina a několikadílný "seriál" pro věrné přívržence. I když už v kině při opouštění sálu jsem zaslechla názory, že se tam kromě zničení medailonku nic moc nestalo. Nestalo… ale ta atmosféra!

psycho ve stanu

Ze stanování, které mě v knize dost otravovalo, se stala bezmála Záhada Blair Witch kombinovaná se zadumanými severskými filmy (Lars von Trier promine, ale vzpomněla jsem si dokonce i na jeho žaludy dopadající na střechu lesní chaty v Antikristovi), scény čistokrevní kouzelníci versus kouzelníci z mudlovských rodin nepříjemně připomínaly některé snímky z 2. světové války, vůbec celý ten kouzelnický svět už zdaleka nebyl tak odtažitý, nýbrž měl člověk pocit, že by vánočně dřímající Godrikův Důl mohla být klidně ta nejbližší víska za humny.

přepadení u Láskoráda

A celou cestu domů jsem přemýšlela, jak by to vypadalo, kdyby tvůrci točili Harryho Pottera už od prvního dílu s vědomím, co všechno přijde. Mohlo to být už od začátku víc temné a naznačující, kam se bude příběh vyvíjet? Mohly být všechny filmy víc propojené, což jim - přiznejme si - chybí? Líbilo by se mi to, ale na druhou stranu ani knížky takové nejsou - vždyť ty první díly jsou skutečně spíš pohádka s hodným dědečkem Brumbálem, a i když je Chris Columbus za jejich ztvárnění kritizován, já si nemůžu pomoci, ale na ten pocit, když jsem poprvé viděla jím natočenou barvitou Příčnou ulici, Velkou síň či hlavní schodiště v Bradavicích, asi nezapomenu nikdy, ačkoli z dnešního pohledu vyhlíží to jeho rodinné pojetí trochu naivně. I tak se ale na první dva díly ságy vždy podívám raději než na díl čtyři nebo pět. A asi si je i raději přečtu.

nové vedení

Kterážto úvaha mě přivedla k dalšímu přemítání, a to přímo nad samotnou autorkou - věděla Rowlingová už v prvním dílu, kam bude příběh směřovat a jaká nálada se bude knížkami prolínat o několik dílů později? Protože působí-li z dnešního hlediska nekonzistentně filmové zpracování, pak zpracování knižní na tom není o moc lépe - mezi prvním a sedmým dílem je rozdíl vskutku nevídaný.

bez Rona

Nu ale dost úvah. Nemyslím, že bych vás musela seznamovat s dějem filmu, dovolím si snad jen poznámku, že jsem ono "rozpůlení" očekávala už poté, co se Ron slavnostně vrátí k Harrymu a Hermioně. Pak by ta půlka mohla mít alespoň jakžtakž šťastný závěr. Na druhou stranu bychom ale přišli o poutavou návštěvu v Malfoyově sídle a Voldemorta vykrádajícího futuristicky vyhlížející Brumbálovu hrobku, kterýžto temný konec nás navnadil na závěrečnou jízdu. Co vlastně zbývá - banka u Gringottových, Aberforth, Snapeova vzpomínka, závěrečná bitva - inu, to bude pravděpodobně jiné tempo než první část!

útěk od Malfoyů

Nemohu říct, že by mi ve filmu některé věci nechyběly - třeba loučení Harryho s Dudleyem nebo Kráturův přerod ze zapšklého služebníka rodiny Blacků v Harryho spojence, ale další záležitosti mi tam nechyběly naopak vůbec (všechna ta zdlouhavá plánování akcí). Jenom jsem si vždy zaujatě všímala toho, jak jsou představy tvůrců mnohem více velikášské než moje - kde já si představuji útulnou ministerskou halu, oni vidí neskutečně obrovský hangár, kde já mám v hlavě nevelkou celu v Malfoyově sklepě, tam oni vidí obrovský suterén.

útěk s Hagridem

Potěšily mě i drobné maličkosti - srandičky dvojčat Weasleyových, Ronovy průpovídky, Hermionina kabelka, zajímavě ztvárněný příběh tří bratří, obsazení Billa Nighyho do role záhy zavražděného ministra (i když byl oblečený a nezpíval Christmas all around me jako v Lásce nebeské:-)) a Rhyse Ifanse do role Xenofiliuse Láskoráda (i když na sobě neměl kosmicko-potápěčský skafandr jako ve filmu Notting hill:-)), dojemná scéna, kdy na sebe Hermiona nechává zapomenout své rodiče…

Fred a George

A potěšily i větší záležitosti - náhled do sídla Luciuse Malfoye při poradě Voldemorta s jeho Smrtijedy, Harryho návštěva hřbitova a vůbec celý Godrikův Důl, šílená Belatrix Lestrangeová a pohled do kamenné, ale přesto kdesi hluboko vnitřní boj odrážející tváře Severuse Snapea, když ho bradavická kolegyně prosí o pomoc, což mi snad vynahradilo i onu chybějící zásadní spoilerovou Brumbálovu větu ze závěru 4. dílu "Vy víte, Severusi, o co vás teď musím požádat…"

porada

Jako by nám tvůrci rozdělením na dvě části chtěli trochu vynahradit vše, o co jsme přišli, a snad i zmírnit to, co v knize bylo tak tvrdé a ploché - Hedvičina a Dobbyho filmová smrt opravdu vyznívá mnohem smysluplněji, a budou-li takhle ve druhé půlce filmu umírat i další oblíbené postavy, tak to abych si s sebou rovnou vzala plnou krabici kapesníků, neboť závěr první části pro mě byl mnohem emotivnější než celá Brumbálova smrt a svorné míření studentsko-profesorských hůlek k nebi na konci šestého dílu. Zdá se, že se nám jak režisér David Yates tak i představitelé hlavních rolí pomalu propracovali na velice slušnou úroveň. A já už se nemohu dočkat, jak se celá filmová série uzavře…

Zdroj foto: Warner Bros. Pictures

Žádné komentáře:

Okomentovat