31 května, 2011

Amazon Kindle 3 – aneb kterak jsem si pořídila elektronickou čtečku knih

Jednoho krásného byť krátkého zimního dne jsem dospěla k závěru, že pokud budu kupovat tolik knih, kolik si jich chci třebas i opakovaně přečíst, dojde za pár desítek let k tomu, že nezemřu stářím ale umačkáním mezi přeplněnými policemi. Pročež jsem zabrousila na internetu a vybavila svou domácnost elektronickou čtečkou knih. Závěr po pár měsících používání? Udělala jsem dobře:-)


Ne, nepočítala jsem s tím, že by mi čtečka mohla nahradit velkoformátové obrazové barevné encyklopedie. Ani s tím, že by na ní technicky vzdělanější členové rodiny mohli studovat skripta plná nákresů a grafů. Dokonce jsem se smířila i s tím, že neucítím mezi prsty listy papíru a při koupi nové knihy s požitkem nenasaji její vůni. K tomu čtečku nemám. Ale co se týče ostatních atributů, které od knihy očekávám, tak ty mi čtečka zaručuje velice pohodlně. A je navíc tak skladná! Už žádné tahání bichlí na dovolenou či do MHD, teď si s sebou v zařízení velikosti malého stolního kalendáře mohu přenášet celou knihovnu. A k jednou pořízenému textu se mohu vracet kdykoli se mi zamane, takže není ani nutné chodit opakovaně do knihovny, pokud už bych si knihu nechtěla koupit, aby mi doma nezabírala místo.

Tak to je ona - elektronická čtečka knih Amazon Kindle 3 pracující s metodou elektronického inkoustu zajišťujícího na rozdíl od LCD čitelnost velmi podobnou běžné knize.


Volila jsem Kindle 3 od americké firmy Amazon. Ano, jsou i čtečky, které umějí přečíst formáty .doc, .pdb a já nevím, jaké ještě další, zatímco u Kindle si musím vystačit s formátem elektronických knih Amazonu podporovaným např. i v rámci projektu Guttenberg a dále s formáty .pdf a .txt. Přičemž právě ten poslední (prostý text poznámkového bloku) je formát, do něhož nyní snadno všechno převádím. Kindle 3 má ale oproti jiným současným elektronickým čtečkám jednu výhodu - opravdu se nejvíce přiblížil podobě tisku na papír. Sice na papír ne úplně bílý, ale ono se koneckonců dnes v rámci podpory recyklace na zářivě bílý papír také netiskne až tak často.

Porovnání elektronické čtečky a LCD monitoru mého notebooku u okna za jasného dne. Monitor je nastavený na nejvyšší jas, a přesto si neumím úplně představit, že bych z něj měla číst. Čtečka je v pohodě čitelná.


A s ohledem na své funkce je Kindle 3 i hodně levný. Tedy pokud člověk rezignuje na české dovozce - v době, kdy jsem ji kupovala, jsem ji na českém internetu našla nejlevněji za 4.500,- Kč včetně DPH. Sice s dvouletou zárukou, ale i tak mi to přišlo jako docela rozdíl s ohledem na skutečnost, že přímo od Amazonu jsem ji koupila za částku, která odpovídala 2.932,27 českým korunám strženým z mého účtu. Za těchto podmínek ten rok záruky klidně oželím. A čtečku mi přivezl poslíček až do práce:-)

A srovnání při nastavení přímo proti slunci. Zatímco čtečka je - podobně jako papír - stále v pohodě čitelná, na LCD monitoru nastaveném na největší jas jsou sotva vidět obrysy windowsovských oken.


Neříkám, že s elektronickým čtivem je to v Čechách nějak brilantní. Knihkupci se dosud příliš nevzpamatovali a dostat se tedy k nějakému legálně nabízenému obsahu je vcelku problém. Věřím, že to bude lepší. Naštěstí internet je všemocný a obzvlášť čtenáři sci-fi a fantasy (o kteréžto knihy mi jde především) velmi sdílní/ející;-). A to už ani nemluvím o již zmíněném projektu Guttenberg, který postupně převádí do elektronické podoby knihy, jejichž autorská práva již vypršela (obvykle po 70 letech od smrti autora). Valná většina knih je sice v originálním znění, ale tak aspoň se člověk pocvičí. A podobných webů je víc. Takhle byly ostatně v Čechách nedávno zpřístupněny např. i Čapkovy knihy. Navíc má Kindle 3 spoustu fanoušků, kteří další weby k pořízení knih zakládají. Stačí jen hledat;-).

Čtečka je zařízení hodně malé a velmi, velmi tenké. Lze si na ni dokonce zakoupit i pouzdro s lampičkou, neboť - podobně jako u skutečného papíru - není elektronický inkoust čitelný ve tmě. Nejde totiž o podsvícený displej. A tím pádem z delšího čtení ani nebolí hlava, ani čtenář nemá mžitky před očima.


Samozřejmostí je možnost připojit se k internetu - s levnější verzí čtečky přes wi-fi, s tou dražší, kdekoli, kde je dostupný 3G internet. Díky klávesnici, která u valné většiny čteček není obvyklá, to jde s Kindlem na internetu snadno. Možná by ještě mohl mít dotykový displej, aby člověk nemusel mačkat tlačítka, ale mohl obracet stránky jen přejetím prstu. Jenže dotykový displej prý zase snižuje čitelnost a já jako starý slepýšek mám dobrou čitelnost ráda. Také má jen vestavěnou paměť bez možnosti dalšího rozšíření paměťovými kartami. Nepočítám, že bych to při těch několika dostupných gigabajtech prostoru potřebovala. Příjemným doplňkem jsou rovněž anglické výkladové slovníky - při najetí kurzorem na anglické slovo se čtenáři zobrazí jeho výklad. A kdyby chtěl přesto i překlad do češtiny, dá se stáhnout i slovník anglicko-český. A vedle něj spousta dalších vychytávek, jimiž si fanoušci z Čech čtečku vylepšují.

A srovnání nejzajímavější - čtečka versus běžná kniha vytištěná na tmavším - zřejmě částečně recyklovaném papíru. Jak vidno - velikost čtečky zhruba odpovídá formátu běžné knihy, displej je o něco menší - zhruba jako paperback malého formátu. Když tuhle fotku vidím, říkám si, že jsem si měla vybrat bílé provedení čtečky a ne šedivé. Ta iluze skutečné knihy by byla dokonalá...


K PC se připojuje přes USB port a stejným způsobem se i nabíjí. Zjistila jsem, že mi na čtečku funguje i nabíječka k mp3 přehrávači, takže tahat s sebou na dovolenou notebook netřeba. I když to už bych musela být velký čtenář, aby se mi ji podařilo vybít, když jedno nabití mi obvykle stačí tak na měsíc častého čtení. Ledaže bych jela na ještě delší dovolenou...;-)

A co vy? Máte také elektronickou čtečku knih? Uvažujete o jejím pořízení? Nebo jste tak silnými zastánci papíru, že bez pořádného svazku v rukách nedáte ani ránu? Ráda si přečtu váš názor:-)

Žádné komentáře:

Okomentovat