09 září, 2011

Tato povídka není psána za účelem zisku

K napsání tohoto zamyšlení mě namotivovalo pár komentářových vláken, která jsem si v uplynulých týdnech procházela ohledně autorství, fanfiction, získávání souhlasu k psaní fanfiction a k jejím překladům a tak podobně. Myšlenky se řetězily a řetězily, ale až včera se seskupily do jednoho celku, který teď předkládám vaší pozornosti.


Včerejšího odpoledne mě totiž napadlo zapátrat na Googlu po důvodech, proč autorka oblíbené povídky Odmítnutí, jejíž překlad publikuji na těchto stránkách, svoji povídku stáhla ze všech fanfiction serverů, kde ji měla několik let zveřejněnou k nemalé potěše čtenářek. Z jejích osobních stránek jsem už tehdy vyčetla, že chystá vlastní knihu a zřejmě se nechce znát ke své fanfiction minulosti. Říkala jsem si ale proč?

Včera se mi dostalo odpovědi. Na jakýchsi stránkách jedné její fanynky se začali sdružovat lidé a prosit ji o zaslání textu povídky. Na to vbrzku zareagovala sama autorka a zdvořile toto děvče požádala, aby povídku dál nešířila, neboť ona pro její stažení měla své důvody. Našel se samozřejmě někdo, kdo se obratem zeptal, jaké důvody to byly, a autorka ochotně odpověděla. Jednak prý má pocit, že by její budoucí prudérnější čtenáři nevydýchali představu spisovatelky, jež kdysi psala příběhy o vztahu 23leté Hermiony a starého Snapea, jejího bývalého profesora. Pak také prý od doby napsání tohoto dílka hodně studovala kreativní psaní, vidí tam teď s odstupem času množství chyb, a pokud by povídku někdy znovu publikovala, musela by ji předtím dost poupravit fasádu. A dalším důvodem je, že by naopak mohla ten příběh jednou vydat jako vlastní, ale s originálními postavami a jiným než HP světem.

To všechno poměrně chápu, leč nejvíc mě zaujal důvod poslední, který dal vlastně vzniknout celému tomuto článku. Autorka totiž říká, že jí především její literární agentkou bylo doporučeno všechny HP fanfiction povídky stáhnout z netu proto, že nyní bude placenou spisovatelkou a někdo by mohl napadat, že vybudovala svůj věhlas na něčem, co jí nepatřilo.

Přiznám se, byť zřejmě poněkud naivně, že taková úvaha mě až do včerejška nenapadla. Ale uznejte sami - něco na tom je. Kdyby nějaká Evi Smaior před třemi lety jakýmsi záhadným způsobem vydala knihu, zřejmě by se počet jejích čtenářů rovnal čisté nule. Kdyby tatáž autorka vydala vlastní knihu dnes, pevně doufá, že by se našlo třeba tak pět lidí, kteří by si ji koupili. Tudíž by z toho měla zisk. Zisk, který by jí nepřímo vznikl tak, že tři roky psala fanfiction založenou na cizím díle, díky níž se její psaní dostalo do povědomí těchto pěti lidí a ti pak byli ochotní do koupě knihy zainvestovat.

Ale pojďme v úvahách ještě dál. Vedu si tady blog, dělám to ve svém volném čase, zveřejňuji na něm své povídky a nic z toho nemám. De facto je to ovšem tak, že moje povídky založené na světě stvořeném jinou autorkou přitahují na tuto stránku čtenáře, ti pak klikají na zde umístěné reklamy a z těchto kliknutí má blog.cz peníze jednak na provoz celého blogu.cz, ale jednak také jistý podíl zisku (soudím, že blog.cz není ztrátový). Jistě, přínos mých stránek může být ročně tak možná v řádu korun, ale i tak jde o zisk. A vlastně i o zisk můj, poněvadž já díky celému tomuto systému mám místo, kam můžu psát, co mě napadne, a nic mě to nestojí. Ani těch pár set korun, které bych ročně utratila za vlastní doménu a její provoz.

Je tedy vůbec oprávněné psát někde ty oblíbené formulace "tato povídka není psána za účelem zisku?" Ano, opravdu jsem díky e-vismaior.blog.cz nezbohatla. Možná jsem naopak zchudla, protože jsem celý ten čas strávený tvorbou tohoto blogu mohla strávit jiným, mnohem výdělečnějším způsobem. Nebo se třeba naučit portugalsky:-)

Je zřejmě především nutné si uvědomit, že celá fanfiction zde existuje pouze díky dobré vůli autorů původních děl. A z větší části zřejmě také kvůli faktické nemožnosti s tímto fenoménem bojovat. A ano, nesmíme zapomínat, že fanfiction nepochybně dělá HP a dalším knihám obrovskou reklamu, která původní autory nestojí ani korunu. Jiné by to bylo, kdyby se někdo z nás pokusil svoji fanfiction povídku vydat. To by nepochybně původní autoři tvrdě zakročili. I když mám pocit, že např. v případě Star Wars něco takového legálně proběhlo. A teoreticky by to jistě bylo možné i v případě HP, jen by bylo nutno paní spisovatelku přesvědčit a za tato práva tvrdě zaplatit - podobně, jako když od ní filmové studio koupí právo natočit podle její knihy film.

V jednom komentářovém vláknu se dva hádali, zda fanfiction je či není autorským dílem. Samozřejmě, že autorským dílem je, stejně jako všechny filmy, které byly podle HP a jiných románů natočeny. S tím rozdílem, že za nákup práv natočit film se tvrdě platí (ale film také mnohem víc vydělá), kdežto fanfiction vzniká jako autorské dílo tak trochu na hraně zákona a pouze díky tomu, že to původní autor toleruje. Kteroužto toleranci si fanfiction autoři zasloužili právě onou magickou větou "tato povídka není psána za účelem zisku". Tak trochu se ale obávám, že mít větší návštěvnost na stránkách s vlastní doménou, kde by příjmy z umístěných reklam plynuly do jeho kapsy, už by i fanfiction autor mohl mít problém. Jenže pak by zase těžko mohl tvrdit, že nepíše za účelem zisku.

Jistěže mě napadlo, jak to bude dál s překladem Odmítnutí. Od autorky jsem k němu kdysi dostala souhlas a pevně doufám, že ho nyní, když jsem s překladem takřka v půli, neodvolá. Říkám si ale, zda by na to vůbec měla "morální právo". Ptala se snad ona J.K. Rowlingové na to, zda smí Denial napsat? Domnívám se, že už žádost překladatele o souhlas je víc, než běžný fanfiction autor vůči původnímu autorovi dělá. Mnoho překladatelů se na souhlas ani nedotazuje a vycházejí z toho, že jak jednou něco visí na Internetu s tím, že se autor vzdal jakéhokoli nároku na zisk, je to volně přístupné a použitelné. Kdybych chtěla být hnusná, mohu rovnou jít a všem těm zájemcům na oněch nejmenovaných stránkách kopii Odmítnutí poslat. A autorka by s tím těžko co nadělala.

Zas taková ale nejsem, a tak budu dál tiše pokračovat v překladu a doufat, že se jí bude naše malá zemička zdát příliš nevýznamná na to, aby řešila, zda si její pseudonym na zdejším trhu někdo bude spojovat s jejím skutečným jménem uvedeným na její originální knize - pokud tady někdy vyjde. A ano, ona má podle mého názoru veliký talent, takže jsem na její dílko opravdu zvědavá. Jestli se tedy vůbec někde dočtu, jak se autorka jmenuje ve skutečnosti a co vydala. Možná, že je to od její agentky ale až příliš paranoidní. Jako by si už nyní představovala, jak se její klientka proslaví a jak se všichni novináři budou pídit po její temné fanfiction minulosti:-) Ale kdoví. Třeba má pro tyto obavy opravdu dobrý důvod a vychází z předchozích zkušeností. Koneckonců na slavném spisovateli si každý rád smlsne. A žaloby se často hrnou jedna za druhou - viz i sama Rowlingová nebo Dan Brown.

Takže pozor! Kdyby někdy z těchto stránek znenadání beze stopy zmizel celý Portrét pro Bradavice, víte, o co jde. To jsem právě popřela celou svoji pisatelskou minulost, pro příště se alibisticky přestávám znát k fenoménu fanfiction, pokud jím rovnou okatě nepohrdám, nadále zcela nevděčně odmítám uznávat všechny zkušenosti, jichž se mi dostalo při vlastním psaní i díky komentářům vás čtenářů, a to všechno pouze a jedině proto, že se chystám stát největší českou spisovatelkou všech dob a moje prvotina má namířeno do předních českých i zahraničních knihkupectví. A ne, že ji tam necháte ležet!!!;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat