12 května, 2015

The Casual Vacancy - Prázdné místo (BBC adaptace)

The Casual vacancy (Prázdné místo), první román J. K. Rowlingové určený pro dospělé, vzbudil v době svého vydání u čtenářů i kritiků poměrně rozporuplné reakce. Jedni ho až nekriticky obdivovali, druzí mu leccos zazlívali od příliš rozvleklého a popisného úvodu, přes charaktery postav, které se Rowlingové po zkušenostech s Harrym Potterem daří mnohem lépe psát, je-li jim pod 18 let, až po pro mnohé příliš drsný a bezvýchodný závěr. Je otázkou, zda by se román se sociální tématikou prodával tak dobře, kdyby jeho autor neměl iniciály JKR, jisté však bylo, že se dřív nebo později dočká televizního zpracování. Což se i stalo a britská stanice BBC vyrukovala letos v únoru s jeho třídílnou adaptací. Kterou jsem jako skalní fanoušek JKR shlédla a s knihou důkladně porovnala. Moje postřehy shrnuté v tomto článku tak logicky obsahují celou řadu spoilerů, a je to tudíž čtení určené především těm, pro něž děj knihy není žádnou novinkou.


Půvabné městečko Pagford se probouzí do dalšího zdánlivě poklidného rána. Ztepilý Vikram Jawanda zabíhá svůj pravidelný ranní okruh, vyžilý Howard Mollison vytahuje rolety svého lahůdkářství a všeobecně (až na důležité výjimky) oblíbený Barry Fairbrother se chystá prožít poslední den svého života.


Ano, čtete správně - toto je první (a nikoli poslední) podstatná změna oproti knižní předloze, která hned v úvodu posílá nejsympatičtější postavu příběhu na věčnost. V seriálu dostává divák možnost Barryho osobně poznat - a tím i část jeho boje. Říkám část, neboť narozdíl od knihy se seriál zaměřuje v podstatě jen na spor o budoucnost domu, kde sídlí klinika drogově závislých, což konzervativnějším obyvatelům Pagfordu v čele s Mollisonovými leží pěkně v žaludku; oni by tam raději viděli wellness. Žádné půtky o to, zda bude čtvrť Pole se sociálně slabšími obyvateli dál patřit k Pagfordu (a ten tak bude mít tyhle podivné existence dál na starost) nebo se připojí k sousednímu městu. V seriálu jde jen o kliniku.


Na Fairbrotherovy charismatické projevy se tedy v radě města jen nevzpomíná, jeden vidíme na vlastní oči. Stejně jako jeho snahu pomoci rodině Krystal Weedonové, kterážto pomoc se opět soustředí spíš na její drogově závislou matku Terri. Ke škodě seriálu ze scénáře úplně vypadla role Barryho Fairbrothera coby trenéra dívčího veslařského týmu, který učaruje i samotné drsoňce Krystal, když ji do týmu úspěšně obsadí.


Večer pak Barry v souladu s knihou umírá a v radě městečka se tak uvolňuje prázdné místo. A vypuká boj o to, kým bude obsazeno, jenž diváky dokáže strhnout svojí provinční ubohostí a o to větší hysterií stejně tak, jako to dokázala Rowlingová v románu. Není divu, vždyť ona ostatně o Pagfordu celá léta psala. Leckoho napadne, že Pagford je vlastně obdobou Kvikálkova - takového, jaký byl, když Harry Potter v září odjel do školy. Vernon Dursley by si s Mollisonovými výtečně rozuměl. A Harryho bratranec by do yarvilské školy bez problému zapadl. (A když už jsme u toho, nepřipomíná vám jméno Pagford tak trochu Pigfarts - školu z A Very Potter Musical? Že by byla JKR fanynkou?;-)).


Boj o křeslo v radě je skutečně lítý a není divu - s takovým hereckým obsazením se podobné věci musejí natáčet úplně samy. Zde skládám poklonu - prakticky všechny zúčastněné jsem si "takhle nějak představovala". Ať už starou babiznu a intrikánku Shirley (Julia McKenzie), jejího syna a mazlíčka Milese (Rufus Jones), jeho stále nespokojenou ženu Samanthu (Keeley Hawes), nebo celou rodinu Priceů od poďobaného Andrewa (Joe Hurst) až po despotického otce Simona (Richard Glover), jemuž scénář celkem nepochopitelně přiřkl roli Barryho nevlastního bratra - zřejmě proto, aby mohl Barry dělat hodného strejdu jeho synům, neboť na jeho vlastní děti nezbylo v ději místo...


Výborné je i obsazení celé rodiny Wallů, byť mi ve scénáři opět poněkud chyběly zmínky o psychickém onemocnění otce Colina (Simon McBurney), věrná je hlavně jeho manželka Tessa (Monica Dolan) a syn Stuart řečený Tlusťoch (Brian Vernel). Nelze zapomenout na Jawandovy - zejména Parminder (Lolita Chakrabarti) a Sukhvinder (Ria Choony), která ale bohužel v seriálu plní jen roli pozorovatelky se sluchátky na uších. Celý její part z knihy se sebepoškozováním a vzkazem na webu, jímž poškodí svou matku, ze seriálu úplně vypadl, což osobně považuji za jeden z největších nedostatků stejně tak, jako postavu doma i ve škole šikanované Sukhvinder, která v sobě přesto nachází sílu prát se se životem a chovat se slušně, považuji za jeden z největších kladů knihy.


Typově výborná je i drogová závislačka a Krystalina matka Terri (Keeley Forsyth). Ke Krystal samotné mám naopak typově výhrady, představovala jsem si ji mnohem živočišnější a vulgárnější, Abigail Lawrie naproti tomu působí povětšinou jako upravená porcelánová panenka. Ale herečka je to úžasná, jejímu projevu nelze vytknout nic a je jedním z těch příjemných překvapení. Moc mi neseděla ani Gaina matka Kay (Michele Austin), kterou jsem měla v hlavě naopak poněkud úpravnější, což bylo asi hodně dáno tím, že to měla být žena, která se do Pagfordu přistěhovala za svým novým přítelem Gavinem. Jenže Gavin ve scénáři chybí, takže na Kay zůstala jen poněkud mateřská role sociální pracovnice.


A nakonec je tu samozřejmě Howard Mollison, jehož jsem si malovala jako vážně hodně, hodně obézního rádoby důležitého prudiče, který chce mít celé městečko pod palcem. Jenže Michael Gambon je v té roli prostě parádní a chtít po představiteli Brumbála nabrat nezdravou tloušťku by prostě asi nebylo to ono. On a představitelka Krystal svojí interpretací postav celý děj hodně táhnou kupředu a za to jim patří obdiv. Stejně jako výběru lokací - pohled na historický Pagford a na v knize tolikrát zmiňovanou siluetu opatství, stejně jako na zanedbaná Pole diváka hned tak neomrzí.


O to víc ale zamrzí ty mnohdy až zbytečné změny ve scénáři. Totiž upřímně - co chcete vylepšit na příběhu, který vystavěla Rowlingová? Jistě - je-li rozpočet jen na tři epizody (ostatně proč jenom tři? I mnohem kratší dílo Pýcha a předsudek se dočkala šesti...), musí se zkracovat. Přijdeme tak mimo jiné i o Krystalinu prababičku nebo o Howardovu sympatickou dceru Pat, s jejíž sexuální orientací se úzkoprsí rodiče nikdy nesmířili a která je v knize původkyní důležitého odhalení.


Logicky se nám nedostane ani mnohého děje (což je zejména, co se příběhů mladší generace týče, dost škoda; postrádala jsem rovněž vtipnou vsuvku se Samanthou, která propadne kouzlu dívčího pěveckého idolu a chystá se s dcerami na koncert) a další důležité zvraty jsou ještě navíc hodně pozměněné. Například vzkazy od ducha Barryho Fairbrothera na stránkách městské rady považuji za důležité milníky knihy reprezentující touhu teenagerů alespoň trochu věcmi pohnout - a hlavně se vypořádat se svými rodiči (nejdřív Andrew zprofanuje otce, poté Sukhvinder matku a nakonec Stuart svého otce) - v seriálu jsou bohužel tak překopané, že se veškeré potěšení z nich vytratí.


Jeden příklad za všechny (a veliký spoiler!) - pro Robbieho neskočí do řeky Sukhvinder, ale její otec Vikram (manželkou opovrhovaný komerční plastický chirurg? Proč? Jaký účel měla změna jeho zaměření z hrudního chirurga?) - a dokonce ho narozdíl od knihy zachrání. Takže jedinou obětí je Krystal, která se na dně řeky zamotá do kabelů od Simonem Pricem vyhozené kradené televize. Takže Simon si nakonec uvědomí, že by se nemusel chovat jako takový hajzl. A k tomu vlastně celý ten seriál směřuje. Podívejte se na chudáka Krystal a nechovejte se jako idioti. Já nevím, ale nějak se mi zdálo, že knižní předloha má těch rovin mnohem, mnohem víc.


Osobně jsem tento počin režiséra Jonnyho Campbella po první epizodě velebila do nebes a pak byla čím dál zklamanější, jak jsem si s ubíhajícími minutami uvědomovala, kolik tam toho není a kolik se tam toho nejspíš už ani nevejde. Nicméně Rowlingová dala scénáristce Sarah Phelpsové volnou ruku a na závěr seriálu si prý dokonce poplakala, takže nakonec všechno dobře dopadlo. Koneckonců seriál byl určen nedělnímu časně večernímu britskému televiznímu publiku. Takže utonulé předškoláky jsme vážně čekat nemohli. To by bylo až příliš realistické...


Už v době, kdy jsem knihu poprvé četla, jsem si říkala, že to je výborná předloha pro seriál typu, jaké točí BBC. Tudíž jsem byla ráda, když na něj došlo, a byla jsem na něj vážně zvědavá. A teď jsem ještě zvědavější na názory vás ostatních. Četli jste knihu? Viděli seriál? Moc ráda si přečtu váš pohled na věc:-)

Žádné komentáře:

Okomentovat